10 sposobów budowania wartości postrzeganej marki

10 sposobów budowania wartości postrzeganej marki

Budowanie marki (dowolnej – czy to produktu, firmy, osoby, miejsca) składa się z 2 etapów. Pierwszym z nich jest budowanie wartości rdzennej marki – czyli tej wartości, która przetrwa nawet, gdy obedrzemy produkt ze wszystkich nazw, opakowań i etykiet.

Drugim etapem jest budowanie wartości postrzeganej produktu. W jaki sposób marki budują swoją wartość postrzeganą? Okazuje się, że bez względu na branżę – da się wyróżnić aż 10 różnych technik. Oto i one.

1.Estetyka designu

Dobór kolorów, czcionek, ozdobników i zdjęć – pozwala na uzyskiwanie nieskończonych kombinacji zmysłowych komunikatów marki. Niektóre z nich okazują się skuteczniejsze od innych.

Z własnego doświadczenia wiem, że zmiana identyfikacji wizualnej marki potrafi podnieść konwersję o nawet 65-75%!

Gra jest więc warta świeczki.

2. Dowód społecznego uznania

Im więcej osób przekonało się do Twojej marki – tym więcej się do niej przekona. Mówi o tym reguła wpływu społecznego sformułowana przez słynnego psychologa społecznego prof. Roberta Cialdiniego.

Mamy tendencję do naśladowania innych – nawet jeśli sami przed sobą się do tego nie przyznajemy. To dlatego pokazywanie, że mamy wielu klientów, potrafi zmienić się w silny argument perswazyjny. Nawet, jeśli występuje tylko w formie ukrytego założenia w komunikatach (tzw. presupozycji), np.

„Ty TEŻ sięgnij po nowe rozwiązania z zakresu komunikacji marketingowej”.

3. Budowanie autorytetu

Jeśli Twoja marka jest ekspercka – ludzie rzadziej będą stawiać jej opór. Z marką-ekspertem trudniej się kłócić. A marka ta buduje swoją wartość poprzez obietnicę uproszczenia świata. Mówi: „Rzeczywistość jest skomplikowana w obsłudze – ale dzięki mnie świat stanie się prostszy.”

4. Obietnica oszczędności

To sytuacja, gdy marka komunikuje: „Dzięki mnie oszczędzisz zasoby – czas, wysiłek, pieniądze itd.”

Dzięki temu marka zyskuje praktyczny aspekt – daje mocny pretekst, by z niej korzystać.

5. Siła kreatywności

Marka może budować swoją wartość postrzeganą poprzez obietnicę oferowania kreatywnych (a więc nowych – produkujących dopaminę w mózgu odbiorcy) rozwiązań. Nowe rozwiązania są obietnicą nowych rezultatów.

6. Fortyfikowanie ważnych dla targetu wartości

Znasz The Body Shop? To producent kosmetyków z Anglii. W jego reklamach nie zobaczysz pięknych modelek ani wielkich obietnic redukcji zmarszczek. Jest za to inna obietnica: że wszystkie składniki w ich kosmetykach zostały pozyskane w taki sposób, by nie szkodzić środowisku – w szczególności zwierzętom.

Siła popularności tej marki dotarła nawet do Polski – i to pomimo oficjalnej obecności tej marki w naszym kraju.

Niedawno Apple postawił na tę strategię – fortyfikuje wartości ekologiczne, podkreślając, że ich produkty poddają się w 100% recyclingowi.

7. Sympatia

Paczkomaty InPost zanotowały wzrost odbieralności paczek w pierwszej dobie o kilkadziesiąt procent po tym, jak – zamiast wysyłać do klientów suche informacje o obecności paczki w paczkomacie – napisały coś w stylu: „Cześć, tu Twoja Paczucha. Wiem, że narzekać nie jest ładnie, ale wiesz… nie ma to jak w domu. Odbierz mnie proszę jak najszybciej!”.

To tzw. fajna komunikacja, czyli komunikacja human to human (H2H) – człowiek do człowieka. Naturalna, sympatyczna i prosta. Doceniania przez klientów tam, gdzie komunikacja marek bywa zdehumanizowana.

8. Wzajemność

Gdy otrzymujemy prezent – szczególnie o wyższej wartości – czujemy się trochę nieswojo. Podświadomie pragniemy się odwdzięczyć. To działająca w praktyce reguła wzajemności – jedyna reguła wpływu społecznego, która występuje wszędzie, na całym świecie. Stanowi bowiem spoiwo społeczne – bez niej nie istniałoby społeczeństwo.

W brandingu i budowaniu marki wykorzystuje się tę regułę – dając za darmo coś swojemu potencjalnemu klientowi. Może to być coś fizycznego (np. darmowa próbka), ale niekoniecznie – ceni się także dzielenie dobrymi emocjami czy praktycznymi poradami (content marketing).

W ten sposób marka może zwiększać uległość potencjalnych klientów.

9. Niedostępność

Im bardziej niedostępne dobro – tym bardziej jest cenione. Powietrze jest za darmo – bo jest wszędzie. Ale w uzdrowiskach płaci się już za nie pewną kwotę. Złota jest mało – więc jest wyceniane wysoko.

Marka może więc stosować różne metody, aby jej produkty czy usługi były postrzegane jako bardziej niedostępne – a przez to bardziej wartościowe. Najprostszą metodą jest podniesienie ceny – ale są także inne metody (niedostępność czasowa, terytorialna, tożsamościowa itd.).

10. Unikalność

Marka unikalna to jedyna w swoim rodzaju. Nie musi być od razu niedostępna – po prostu chodzi o to, by była jedyna w swoim rodzaju. Nie do podrobienia. Wyróżniająca się tak, że nikt nie próbuje jej naśladować.

Bycie jedynym w jakiejś dziedzinie jest metodą na podniesienie wartości postrzeganej marki – ponieważ ludzie bardziej ufają marką wyspecjalizowanym i wyjątkowym. Prawnik ogólny i prawnik specjalizujący się np. w sprawach dziedziczenia – gdy masz problem związany z dziedziczeniem – któremu prawnikowi zaufasz bardziej? No właśnie.

⇒ Jeśli szukasz profesjonalnego wsparcia w budowaniu wartości postrzeganej swojej marki (produktu, osoby, firmy, miejsca, organizacji itd.) – skontaktuj się ze mną, chętnie pomogę.